I. ALEGERE SIMPLĂ |
| La următoarele întrebări (1-40) alegeţi un singur răspuns corect, din variantele propuse. |
|
1. | Laleaua spre deosebire de grâu: |
| este o plantă monocotiledonată |
| prezintă bulb |
| prezintă floare pe tipul 4 |
| este o plantă angiospermă. |
2. | Alege asocierea corectă organ – funcție: |
| rădăcină – absorbție, conducere, transpirație
|
| frunză – transpirație, respirație, absorbție |
| tulpină – absorbție, conducere, fotosinteză |
| floare – înmulțire, respirație. |
3. | Diagrama alăturată reprezintă o secțiune longitudinală printr-o floare de angiosperme. Alegeți asociația corectă:
|
| formează grăuncioare de polen;
|
| formează caliciul;
|
| este componentă a androceului;
|
| după fecundație, formează fructul;
|
4. | Plantele verzi realizează fotosinteza datoritǎ: |
| amidonului |
| grăsimilor |
| glucozei |
| clorofilei. |
5. | Mușchiul de pământ:
|
| este o cormofită inferioară deoarece nu are vase conducătoare |
| prezintă doar tulpină subterană, rizom |
| din spor se formează protonema |
| prezintă sporangi pe fața inferioară a frunzelor. |
6. | Prezintă cloroplast spiralat:
|
| mătasea broaștei |
| verzeala zidurilor |
| euglena verde |
| cleiul-pămȃntului. |
7. | Peretele celular:
|
| are permeabilitate selectivă |
| se află în contact cu citoplasma |
| la bacterii conține mureină |
| la ciuperci conține celuloză. |
8. | Despre ferigă este adevărat că: |
| nu prezintă vase conducătoare |
| are importanță medicinală |
| prezintă rădăcină sub formă de rizom
|
| în ciclul de viață prezintă protonema. |
9. | Miceliul este întâlnit la: |
| gălbiori |
| fierea pământului |
| mătasea broaștei |
| bacilul Koch. |
10. | Bacilii pot produce următoarele boli, cu excepția: |
| pneumoniei |
| difteriei |
| antraxului |
| tuberculozei. |
11. | Lichenii sunt: |
| asocieri între bacterii și mucegaiul verde-albăstrui |
| plante, deoarece servesc drept hrană renilor |
| foarte sensibili la poluare |
| organisme parazite. |
12. | Identifică structurile notate cu x, y și z din desenul alăturat, care reprezintă o celulă vegetală
|
| x- vacuolă, y-cloroplast, z- membrana celulară
|
| x-cloroplast, y- vacuolă, z-perete celular
|
| x-cloroplast, y-citoplasma, z-membrana celulară
|
| x-cloroplast, y-nucleu, z-perete celular
|
13. | Ţesutul conducător: |
| din frunze, formează fascicule liberiene şi lemnoase așezate alternativ |
| se găseşte în cilindrul central al rădăcinii şi tulpinii
|
| îndeplinește și rol de depozitare |
| este un ţesut nespecializat. |
14. | Fotosinteza și transpirația au în comun: |
| locul de desfășurare: numai în frunze |
| faptul că se desfăşoară numai la lumină |
| transformarea substanţelor minerale în substanţe organice |
| faptul că sunt influenţate de temperatură.
|
15. | Alegeți răspunsul corect despre seva brută: |
| este absorbită pe toată suprafața rădăcinii |
| conține substanțe organice dizolvate în apă |
| circulă într-un singur sens, prin plantă |
| circulă prin vase conducătoare liberiene. |
16. | Este corectă afirmația despre transpiraţie:
|
| este influențată de gradul de deschidere al stomatelor |
| plantele transpiră mai mult noaptea decât ziua |
| produce împrospătarea sevei elaborate |
| umiditatea aerului favorizează transpiraţia. |
17. | Cormofitele şi algele verzi au în comun:
|
| substanța cu rol în captarea energiei solare |
| nutriția mixotrofă |
| nutriția heterotrofă |
| sunt răspândite peste tot în natură. |
18. | Frunze apețiolate prezintă: |
| lucerna |
| vița de vie |
| golomățul |
| zmeurul. |
19. | Observă secțiunea prin frunză și identifică țesuturile de asimilaţie, fotosintetizatoare:
|
| Epiderma superioară, ţesut lacunar
|
| Ţesut lacunar, ţesut palisadic
|
| Ţesut palisadic, epiderma inferioară
|
| Epiderma inferioară, epiderma superioară
|
20. | Cariopsă prezintă următoarele plante:
|
| lalea |
| gladiolă |
| secară |
| floarea soarelui. |
21. | Sunt elemente din structura frunzei:
|
| cilindrul central |
| fascicule libero-lemnoase |
| scoarța |
| rizoderma. |
22. | Pentru amenajarea grădinii cu plante verzi tot timpul anului dar și cu plante cu păstăi (leguminoase), Mihai va cultiva:
|
| brazi şi nuci
|
| larice (zada) şi fasole
|
| pini şi salcâmi
|
| molizi şi tei.
|
23. | Sunt corecte afirmațiile despre angiosperme: |
| au canale rezinifere
|
| frunzele sunt aciculare |
| semințele nu sunt închise în fruct
|
| au flori cu stamine și gineceu.
|
24. | Alege enunțul corect despre plante:
|
| toate au organe vegetative adevărate
|
| prezintă sensibilitate dar nu pot executa mișcări
|
| plantele parazite nu prezintă organe adevărate
|
| au ca substanță specifică amidonul, un polizaharid.
|
25. | Sămânța poate prezenta: |
| frunzulițe verzi numite cotiledoane care pot face fotosinteză |
| embrionul format din rădăciniță, tulpiniță și 2 cotiledoane |
| frunzulițe modificate cu rol în hrănirea plăntuței imediat după încolțire |
| tegument, cotiledoane, embrion și stigmat. |
26. | Bradul se deosebește de fag prin:
|
| rădăcina lemnoasă |
| conuri care reprezintă fructele bradului |
| polenizarea realizată cu ajutorul vântului |
| florile femeiești care nu prezintă ovar. |
27. | Angiospermele:
|
| sunt plante cu florile grupate în conuri |
| pot avea flori hermafrodite |
| nu formează fructe |
| prezintă frunze cu suprafață mică a limbului. |
28. | Desenul alăturat prezintă procesul de fotosinteză. Identifică substanţele A, B, C.
|
| A-dioxid de carbon, B-oxigen, C-săruri minerale |
| A-oxigen, B- dioxid de carbon, C-substanţe organice |
| A- oxigen, B- dioxid de carbon, C- săruri minerale |
| A-dioxid de carbon, B-oxigen, C- săruri minerale |
29. | Perișorii absorbanți: |
| trăiesc toată viața plantei |
| din ei, seva brută trece prin scoarţă în măduvă |
| formează o zonă situată lângă scufie |
| formează zona cuprinsă între zona netedă și zona aspră. |
30. | Florile angiospermelor:
|
| reprezintă organe vegetative ale plantei
|
| sepalele şi petalele învelişului pot fi libere, unite sau pot lipsi
|
| la zambilă şi narcisă formează inflorescențe
|
| îndeplinesc funcţia de înmulţire asexuată.
|
31. | Fructul din imaginea alăturată:
|
| este o poamă pentru că se formează din pereții ovarului |
| este un fruct fals pentru că se formează din ovar și stigmat |
| este un fruct fals pentru că se formează din ovar și stil
|
| a rezultat din concreșterea ovarului cu receptaculul. |
32. | Referitor la dioxidul de carbon, următoarea afirmație este adevărată: |
| este consumat în fotosinteză |
| este eliberat în fotosinteză |
| este utilizat în transpirație |
| este consumat în respirație. |
33. | Sunt caracteristici ale ferigii comune: |
| frunze apețiolate cu limb mare, întreg |
| prezintă tulpină subterană numită stolon |
| nu prezintă tulpină aeriană |
| sporii se formează pe fața superioară a frunzei. |
34. | Fotosinteza, respiraţia şi transpiraţia au ca structură comună de realizare: |
| vasul lemnos |
| stomata |
| epiderma |
| vasul liberian. |
35. | Vasele liberiene: |
| sunt celule vii, cu multă citoplasmă |
| conduc seva brută |
| formează meristemele |
| conduc substanţele minerale de la rădăcină spre frunze. |
36. | Fotosinteza se realizează la nivelul frunzei, dar este nevoie și de implicarea altor organe: |
| fructul, floarea |
| rădăcina, tulpina |
| fructul, rădăcina |
| floarea, rădăcina. |
37. | Organism cu nutriție heterotrofă este: |
| fierea pământului |
| pălăria șarpelui |
| mătasea broaștei |
| salata de mare. |
38. | Reprezentanți ai mușchilor sunt: |
| pedicuța, fierea pământului |
| feriga comună, mușchiul de pământ |
| mușchiul de turbă, fierea pământului |
| coada calului, struțișorul. |
39. | Fructe false prezintă: |
| mazărea |
| gutuiul |
| prunul |
| caisul. |
40. | Alege din figura alăturată corelația corectă:
|
| apă - c
|
| oxigen - d
|
| dioxid de carbon - b
|
| substante organice – a.
|
II. ALEGERE GRUPATĂ |
| La întrebările de mai jos (41-50) răspundeţi utilizând următoarea cheie:
A. Dacă 1, 2, 3 sunt corecte;
B. Dacă 1 şi 3 sunt corecte;
C. Dacă 2 şi 4 sunt corecte;
D. Dacă 4 este corect;
E. Toate variantele sunt corecte.
|
|
41. |
Tubul polinic:
1. rezultă din germinarea granulei de polen
2. aparține stigmatului floral
3. străbate stilul și ajunge la ovar
4. fecundează ovarul.
|
| 1, 2, 3 sunt corecte;
|
| 1 şi 3 sunt corecte;
|
| 2 şi 4 sunt corecte;
|
| 4 este corect;
|
| toate cele 4 variante sunt corecte.
|
42. | Cormofitele:
1. nu se pot înmulți sexuat
2. pot fi reprezentate de către mușchi
3. au vase conducătoare primitive
4. au organe vegetative și de reproducere.
|
|
1, 2, 3 sunt corecte;
|
|
1 şi 3 sunt corecte;
|
|
2 şi 4 sunt corecte;
|
|
4 este corect;
|
|
toate cele 4 variante sunt corecte.
|
43. | Ciupercile:
1. pot realiza şi fotosinteza
2. corpul lor se numeşte miceliu
3. au rădăcinuțe prin care se fixează
4. se pot înmulţi prin spori.
|
| 1, 2, 3 sunt corecte; |
|
1 şi 3 sunt corecte;
|
|
2 şi 4 sunt corecte;
|
|
4 este corect;
|
|
toate cele 4 variante sunt corecte.
|
44. | Țesutul conducător al rădăcinii:
1. este situat în cilindrul central
2. este format din fascicule libero-lemnoase
3. este format din fascicule lemnoase și fascicule liberiene, alternative
4. vasele lemnoase sunt tuburi ciuruite. |
| 1, 2, 3 sunt corecte; |
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
|
4 este corect;
|
|
toate cele 4 variante sunt corecte.
|
45. | Hifele reprezintă:
1. prelungiri ale unor celule procariote
2. formațíuni din corpul hribului
3. filamente de fixare ale mușchilor
4. componentele ale miceliului. |
| 1, 2, 3 sunt corecte;
|
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
| 4 este corect; |
| toate cele 4 variante sunt corecte. |
46. | Tulpinile subpământene:
1. se dezvoltă în sol
2. pot genera muguri
3. sunt reprezentante de bulbi și tuberculi
4. sunt volubile.
|
|
1, 2, 3 sunt corecte;
|
|
1 şi 3 sunt corecte;
|
|
2 şi 4 sunt corecte;
|
|
4 este corect;
|
|
toate cele 4 variante sunt corecte.
|
47. | Respirația este complementară fotosintezei deoarece:
1. fotosinteza se produce ziua iar respirația se produce noaptea
2. fotosinteza consumă dioxidul de carbon produs în respirație
3. respirația este dependentă de clorofilă
4. respirația consumă oxigenul produs prin fotosinteză. |
| 1, 2, 3 sunt corecte;
|
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
| 4 este corect; |
| toate cele 4 variante sunt corecte. |
48. | Sunt corecte afirmațiile, cu excepția:
1. fructe cărnoase se întâlnesc la struguri și tomate
2. fructul se formează din ovar în urma polenizării
3. gutuiul formează un fruct cărnos de tip poamă
4. rapița și mazărea au fructe care nu se deschid la coacere. |
| 1, 2, 3 sunt corecte; |
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
| 4 este corect; |
| toate cele 4 variante sunt corecte. |
49. | Protalul:
1. demonstrează originea plantelor în alge
2. se întâlnește în ciclul de viață al mușchilor
3. se întâlnește în ciclul de viață al ferigilor
4. se hrănește heterotrof. |
| 1, 2, 3 sunt corecte; |
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
| 4 este corect;
|
| toate cele 4 variante sunt corecte. |
50. | Jirul este fructul:
1. stejarului
2. arțarului
3. ulmului
4. fagului. |
| 1, 2, 3 sunt corecte; |
| 1 şi 3 sunt corecte; |
| 2 şi 4 sunt corecte; |
| 4 este corect; |
| toate cele 4 variante sunt corecte. |
III. PROBLEME |
|
51. |
La angiosperme există mai multe tipuri de rădăcini. Observați desenele alăturate și rezolvați cerințele:
a) denumește tipul de rădăcină din fig. 2
b) denumește tipul de rădăcină din fig. 1
c) precizează grupa de angiosperme care prezintă tipul de rădăcină din figura 2
d) precizează grupa de angiosperme care prezintă tipul de rădăcină din figura 1
|
|
a) |
b) |
c) |
d) |
pivotantă |
rămuroasă |
dicotiledonate |
monocotiledonate |
|
|
a) |
b) |
c) |
d) |
firoasă |
pivotantă |
monocotiledonate |
dicotiledonate |
|
|
a) |
b) |
c) |
d) |
firoasă |
pivotantă |
dicotiledonate |
monocotiledonate |
|
|
a) |
b) |
c) |
d) |
rămuroasă |
rămuroasă |
dicotiledonate |
monocotiledonate |
|
52. |
Elevii unei clase au format 3 echipe care au plantat în parcul școlii mai multe plante, aparținând atât gimnospermelor dar și angiospermelor monocotiledonate și dicotiledonate. Alege varianta corectă pentru raportul corespunzător între cele trei tipuri de plante.
|
|
Echipe |
Plante |
Raport gimnosperme/ angiosperme dicotiledonate/ monocotiledonate |
E. 1 |
brazi, stânjenei, lalele, magnolii, trandafiri |
2:2:1 |
|
|
Echipe |
Plante |
Raport gimnosperme/ angiosperme dicotiledonate/ monocotiledonate |
E. 2 |
zambile, tisa, pansele, arțari, bujori |
1:2:2 |
|
|
Echipe |
Plante |
Raport gimnosperme/ angiosperme dicotiledonate/ monocotiledonate |
E. 3 |
pini, ghiocei, margarete, tufănele, iasomie |
1:3:1 |
|
53. |
Bunicii Ioanei cultivă fasole, sfeclă de zahăr, porumb iar în grădina din fața casei cresc lalele și ghiocei. Alegeți răspunsul corect referitor la tipurile de plante, după ciclul de viață, numărul de cotiledoane și tipul de tulpină:
|
|
Ciclul de viață |
Numărul de cotiledoane |
Tip de tulpină |
Plante perene ierboase: fasolea, lalelele |
dicotiledonate: fasole, porumb, sfeclă de zahăr |
T. subterane: lalele, sfecla de zahăr |
|
|
Ciclul de viață |
Numărul de cotiledoane |
Tip de tulpină |
plante bienale: sfecla de zahăr, fasolea |
monocotiledonate: lalele, ghiocei |
T. volubile: fasole |
|
|
Ciclul de viață |
Numărul de cotiledoane |
Tip de tulpină |
plante anuale: porumb, fasole |
monocotiledonate: lalele, ghiocei |
T. subterane: ghiocei, lalea |
|
|
Ciclul de viață |
Numărul de cotiledoane |
Tip de tulpină |
plante anuale: lalele, sfecla de zahăr |
dicotiledonate: fasole, porumb, sfeclă de zahăr |
T. subterane: lalele, ghiocei |
|
54. | Într-o drumeție, elevii clasei a V-a au recoltat următoarele plante pentru a fi determinate în laboratorul școlii: lalea, crin, un fir de secară, un fir de orz, un fir de porumb, o inflorescență de salcâm, floare de cireș, plantă de mazăre și un trandafir. Precizati:
a) numărul angiospermelor dicotiledonate dintre plantele enumerate
b) tipul de frunză din imaginea alăturată și grupul de plante căruia îi aparține
c) la ce tip de angiosperme este întâlnit fructul numit cariopsă.
|
|
a |
b |
c |
4 |
a – dicotiledonate; b - monocotiledonate |
porumb |
|
|
a |
b |
c |
4 |
a – monocotiledonate; b - dicotiledonate |
lalea |
|
|
a |
b |
c |
5 |
a – dicotiledonate; b - monocotiledonate |
orez |
|
|
a |
b |
c |
5 |
a – monocotiledonate; b - dicotiledonate |
secară |
|
55. | Bacteriile sunt organisme simple care, în condiții normale, la o temperatură de 25-30 de grade, se divid o dată la 30 de minute. Răspundeți la următoarele cerințe:
a) tipul de structură celulară al bacteriilor
b) denumirea bacteriilor indicate prin numere în desenul alăturat
c) denumirea bolilor produse de bacterii
d) numărul de bacterii care rezultă după 2 ore de înmulțire, pornind de la un număr de 5 bacterii.
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
eucariote
|
1-coci; 2-bacili; 4-stafilococi;3-vibrioni
|
viroze
|
20
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
procariote
|
1-coci; 2-bacili; 4-stafilococi;3-spirochete
|
bacterioze
|
80
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
eucariote
|
1-bacili; 2-coci; 4-stafilococi;3-spirochete
|
viroze
|
40
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
procariote
|
1-coci; 2-bacili; 4-spirili;3-spirochete
|
bacterioze
|
60
|
|
56. | Într-o excursie didactică elevii clasei a V-a, au identificat mai multe specii de angiosperme: stânjenel, lalea, brândușa de toamnă, colilie, stejar, vița de vie, floarea soarelui, varza. Precizați:
a) numărul angiospermelor monocotiledonate identificate
b) tipul de angiosperme cu floarea pe tipul 3
c) tipul de angiosperme cu frunze apețiolate, cu nervuri paralele
d) tipul de angiosperme caracterizat prin floarea din imagine.
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
4
|
dicotiledonate
|
monocotiledonate și dicotiledonate
|
dicotiledonate
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
4
|
monocotiledonate
|
monocotiledonate
|
dicotiledonate
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
4
|
dicotiledonate
|
dicotiledonate
|
monocotiledonate
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
4
|
monocotiledonate
|
monocotiledonate
|
monocotiledonate
|
|
57. | Mihai a realizat următorul experiment: a pus la germinat 10 semințe de fasole, 30 semințe de grâu și 20 semințe de porumb. După 7 zile, observă că au încolțit 80% dintre semințele de fasole, 70 % dintre semințele de porumb și 90% dintre semințele de grâu.
a) încadrați porumbul, grâul și fasolea în grupa corespunzătoare în funcție de numărul de cotiledoane
b) alegeți trăsătura specifică monocotiledonatelor
c) alegeți trăsătura specifică dicotiledonatelor
d) calculați câte semințe au încolțit, în total, după 7 zile.
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Porumb, grâu – dicotiledonate
Fasole - monocotiledonată
|
Floare pe tipul 3
|
Floare pe tipul 5
|
47
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Porumb, grâu – dicotiledonate
Fasole - monocotiledonată
|
Rădăcină pivotantă
|
Rădăcină firoasă
|
46
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Porumb, grâu – monocotiledonate
Fasole - dicotiledonată
|
Frunză cu nervațiune paralelă
|
Frunză cu nervațiune penată
|
49
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
Porumb, grâu – monocotiledonate
Fasole - dicotiledonată
|
Floare pe tipul 4
|
Floare pe tipul 3
|
48
|
|
58. | Analizați imaginile de mai jos și alegeți asociațiile corecte pentru organismele identificate, în legătură cu:
a) tipul de nutriție
b) grupa în care se încadrează
c) o caracteristică structurală
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
2 - simbiontă
|
Bacterii - 2
|
prezintă nucleu - 2
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
1 – heterotrofă saprofită
|
fungi -1
|
prezintă hife - 1
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
3 – heterotrofă parazită
|
Licheni - 3
|
prezintă cloroplaste - 3
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
4 – heterotrofă parazită
|
Alge -4
|
prezintă spori - 4
|
|
59. | Asociază corect structurile indicate prin:
a) cifre/literă, cu structura pe care o reprezintă
b) cifre/literă, cu o caracteristică structurală/ funcțională
c) litere/cifre, cu alte caracteristici decât cele indicate la b)
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
A – 1- stomate
|
B – 1 - formată dintr-un strat de celule
|
C – organ responsabil de fotosinteză
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
B – 3 - lemn
|
B – 5 - participă la fotosinteză
|
C – țesut de susținere
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
A – 1- stomate
|
A – 1 - participă la respirație
|
C - secțiune prin tulpină
|
|
|
a)
|
b)
|
c)
|
A – 1 - respirație
|
B – 2, 3 - vase conducătoare liberiene
|
C – organ cu rol în respirație
|
|
60. | Priviți cu atenție desenele de mai jos și rezolvați următoarele cerințe:
a) identifică imaginile care prezintă caractere de monocotiledonat
b) identifică imaginile care prezintă caractere de dicotiledonat
c) denumește un fruct caracteristic monocotiledonatelor
d) denumește o plantă înrudită cu porumbul.
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
1, 2
|
2, 3, 5
|
cariopsa
|
stuful
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
1, 2
|
3, 4, 5
|
cariopsa
|
trestia de zahăr
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
3, 4, 5
|
1, 2
|
baca
|
stuful
|
|
|
a
|
b
|
c
|
d
|
1, 3
|
2, 4, 5
|
capsula
|
laleaua
|
|
|
|